Waar barbiers een hekel aan hebben
Zo vaak hebben we het over de rechten van de klant. Wat hij wil en wat hij niet wil. Natuurlijk is het heel belangrijk dat alle klanten die de barbershop bezoeken, tevreden weer naar huis gaan. De klant is koning, nietwaar? Maar in deze blog willen we het over de rechten van de barbier hebben. Ook hij is maar een mens en barbiers hebben ook wensen en gevoelens! We vinden het belangrijk om de gedragscodes voor de klanten te bespreken.
Meestal begint het al bij de ingang
Vaak komen mannen binnen in de barbershop en ze verwachten dan dat al het werk wordt neergelegd om ze van dienst te zijn. Helaas gaat die vlieger niet op! Zeg gewoon vriendelijk goedemiddag en wacht even tot de barbier tijd voor je maakt.
Haastige spoed is zelden goed
Er is geen barbier in de wereld die het op prijs stelt als de klant hem zit te pushen en steeds op de klok zit te kijken. Die klant zal dan wel een strakke planning hebben, maar barbiers hebben het al druk genoeg en ze hebben geen zin om zich op te laten jagen door hun klanten! Ga naar je barbier als je de tijd hebt, of ga gewoon een andere keer als je weinig tijd hebt!
Onrealistische eisen
Voor de barbier is het prettiger werken als hij duidelijk begrijpt wat de wensen qua kapsel van de klant zijn. En er zijn uiteraard grenzen! Als een klant met een foto van een beroemdheid aan komt zetten, kan de barbier niet altijd garanderen dat hij met precies hetzelfde kapsel de deur uit zal gaan. Elke klant heeft ander haar, misschien een andere kruin en dan houdt alles al op. Flexibiliteit is daarom essentieel en neem even de tijd om met je barbier te bespreken wat er überhaupt mogelijk is.
Vertrouwen in je barbier
Als iemand geen vertrouwen in zijn vakkundige barbier heeft, moet hij zich waarschijnlijk eerst afvragen of hij bij de juiste barbershop zit. Echte, gediplomeerde barbiers hebben genoeg expertise om de klant niet weg te laten gaan met een kapsel uit de 70-er jaren.
Is het barbiersvak een schnabbeltje (bijbaantje)?
Wie dat denkt, vergist zich serieus! Want barbieren is dé definitie van vakmanschap en ambacht. Het is een volwaardig vak en zeker geen slap bijbaantje. Barbiers hebben ontzettend veel tijd in hun opleiding bij andere vakmensen gestoken en ontelbare uren geoefend toen ze nog opgeleid werden. Het barbiersvak is zeker niet iets wat ze af en toe tussendoor doen!
De gentlemen’s gedragscode
Natuurlijk wordt er in barbiersshop als mannen onder elkaar veel gelold en gelachen. Helaas denken klanten daardoor dat ze verder mogen gaan dan gepast is. Een grapje is best leuk, maar niemand zit te wachten op privé-details van iemand anders zijn leven.
Oneerlijkheid over het eindresultaat
Als de klant ontevreden is met zijn kapsel, laat hij dat dan zeggen. Ren niet meteen naar de concurrent, maar bespreek je wens of klacht. Een barbier wil graag dat zijn klant happy is!