Steeds meer mensen zijn de trotse bezitter van een e-bike ( een elektrische fiets) geworden. Zeker door de gedwongen sluiting van sportscholen tijdens de corona pandemie, besloten velen tot de aanschaf van een elektrische fiets. Zo konden ze toch de buitenlucht in en tegelijk op een gezonde manier in beweging komen. Ruim een half miljoen e-bikes zijn er in 2020 verkocht. Verschil moet er wezen, en dat zie je dan ook aan de aanschafprijs van de e-bikes. Voor nieuwe elektrische fietsen varieert de prijs tussen de € 750,- tot en met duizenden euro’s. Gemiddeld betaalden de mensen ongeveer € 2500,-.
De benzinehulpmotor
In de vorige eeuw, maar nog steeds sporadisch gebruikt, was de fiets met een (benzine) hulpmotor. Deze fietsen werden eigenlijk snorfietsen genoemd, maar de officiele naam was de Spartamet. Daarvoor hadden we de Solex. Maar goed, dat is nu allemaal erg uit de tijd en tegenwoordig hebben we dus de benzinehulpmotor vervangen door een elektrische motor. Een vergelijkbare fiets is vandaag de dag de Speed Pedelec. Deze fietsen kunnen een snelheid van zo’n 45 kilometer per uur halen. ( De maximale snelheid die gereden mag worden met een helm verplicht op).
Je E-bike meenemen op vakantie
Allereerst is het goed om te weten dat de elektrische fiets prima geschikt is voor recreatief gebruik. Om ergens prettig te kunnen genieten van een ritje op de elektrische fiets, nemen veel mensen de fiets mee met de auto. Belangrijk om te vermelden is, dat door het gewicht van de elektrische fiets ( gemiddeld 25 tot 30 kilo) een fietsendrager bovenop de trekhaak de enige mogelijkheid is. E-bikes zijn gewoon iets te zwaar voor transport op de achterklep of bovenop het dak.
Deze fietsendragers voor bevestiging op de trekhaak worden door diverse fabrikanten geleverd. De Hapro Atlas 2 is hier een mooi voorbeeld van. Hij heeft een draagvermogen van 60 kilogram, en is dus geschikt om 2 fietsen mee te vervoeren. Schaf je daar de Hapro oprijgoot bij aan, dan hoef je de fietsen niet te tillen, maar rij je zo op de fietsdrager.
De fietsen kunnen perfect en eenvoudig vastgegespt worden, ze zitten dan goed en veilig vast.
Een nieuwe ontwikkeling onderweg: de waterstoffiets
In Frankrijk zijn ze dus bezig met de ontwikkeling van iets nieuws en zeker spectaculair! Deze nieuwigheid heet de Alpha 2. Een fiets die op waterstof ‘loopt’, met een actie radius van maar liefst 100 km. Een voordeel is, dat het tanken van de waterstof uiteraard een stuk sneller gaat dan het opladen van een E-bike. Een nadeel is, dat er nog bijna geen waterstof-tankpunten zijn! Maar het is en het blijft een interessante en milieuvriendelijke ontwikkeling.
Voor-en nadelen van E-bikes
Ze zijn prijzig in de aanschaf, de batterijen hebben geen superlang leven, de oplaadtijd is lang en de actie radius is beperkt.
Maar de voordelen wegen er toch wel degelijk tegenop: Ze fietsen heerlijk en de kosten van het opladen zijn bijna niets. Ze staan garant voor veel fietsplezier!